tisdag 14 september 2010

ESPOON RANTAMARATON

I söndags (12/9) sprang jag mitt livs tredje (i tävlingsbemärkelse) halvmarathon :)

Vi skulle hämta våra tävlingströjor och tidtagningschip på lördagen, MEN vi hann inte, så vi fick hämta dem på söndagen istället.

Jag hade tänkt ta revanch på A för att han vann mej på Midnattsloppet, men han blev förkyld så jag fick tävla ensam :( A har snorat hela veckan, sedan Midnattsloppet och jag har gjort allt för att inte bli sjuk. Emil fick feber på fredagen och jag kände mej trött och lite hängig på lördagen (kunde förstås ha berott på den sena utekvällen) ;)

På lördagen skaffade jag en pulsklocka, en Garmin Forerunner 305. Det var kärlek vid första klicken på power-knappen :D Jag har aldrig haft en pulsklocka förr när jag sprungit ett lopp. Jag köpte en riktigt billig pulsklocka en gång, men jag kom aldrig på hur man skulle använda den och jag fick inte pulsbandet att fungera så jag har bara sprungit/tränat på känsla. Min nya träningskompis skulle förstås med ut i löparspåret :) Fick panikskaffa ett par löpartights och strumpor på lördags kvällen, mina andra var tydligen borttappade/smutsiga och jag skulle inte ha hunnit få dem rena heller :(

Söndagsmorgonen började med en ordentlig frukost, nybakt bröd, havregrynsgröt, mjölk och banan. Mumma för själen och kroppen :)
Efter frukosten och klädtvätten (snabbtvättade nya kläderna så dom skulle bli mjuka och följsamma) var det dags att packa vattenbältet med vatten, mjölk, lite choklad och hemgjorda energistänger :)

A och Emil körde mej till tävlingsområdet och jag fick jogga ca 1 kilometer innan jag hittade startområdet. Bra uppvärmning.

Hann inte stå länge och vänta innan starten gick, var väldigt trångt i början, så det gick väldigt långsamt den första kilometern, sedan flöt det på bättre. Hade väldigt hög hastighet (för mej) och den första kilometern gick på 7:46min, andra kilometern på 8:05min, vid 3 kilometer fick klockan spunk och började räkna först vid ungefär 8 kilometer, men då hade jag ju sprungit över 8km medan klockan tyckte att jag var vid ungefär 4 kilometer... Vet inte vad jag ska tro på, enligt klockan tog det ca 42 minuter att springa 5 km, medan andra klockan sa 29minuter (vilket är ett personligt rekord). Jag litar på någonting där emellan :D

Tog det lugnt emellanåt och drack och åt och lyssnade på kroppen. Kände mej inte helt 100% så jag vågade inte ta i för mycket. 18 km gick på ungefär 02:52:37 och slutligen kom jag i mål på 03:21:00. Så min tid förbättrades med mer än 20 minuter från förra året och mer än 50 minuter från första året!!! Jag var INTE SIST!!! :D YAY!!! Och jag kom i mål med hela 9 minuter till godo innan målet skulle stängas, så jag var mer än lovligt glad :D

Hade ingen träningsvärk i benen efteråt och inte ont någonstans :) Axlarna var lite ömma dock men annars ingenting :) Om jag springer nästa år så vill jag bräcka 3-timmars gränsen :)








Bilden togs efter ca 15 kilometers löpning :) Fotografen skrattade åt min posering, jag var enligt honom den enda som orkade spexa till det lite under dagen :D Haha... Tycker mina ben ser så kurviga och smala ut på samma gång, underligt. Min hals däremot... ser ut som att jag inte har någon hals :D Fotografen låg på marken uppe på en liten kulle, vi sprang i uppförsbacke när bilden togs, så inte direkt den bästa vinkeln :D Så här glad var jag i alla fall åt att vi hade "endast" 6,1 km kvar :D

Inga kommentarer: