måndag 26 april 2010

HÖFTKVOTEN OM BAKFOTEN!?

Hejsan på er alla fina läsare (som kommenterar alltför sällan) ;) !



Jag har börjat morgonen med att försöka hitta ett jobb åt mej. Eller i alla fall en annan studieplats. Får se om jag får svar någonstans. Om inte så har jag mer tid än förra gången att ringa runt/mejla runt och kolla läget.



Ombads idag på viktklubbens hemsida (alltså inte Aftonbladets viktklubb, utan en annan som vi har här i Landet på andra sidan Pölen) att mäta min midja. Måttbandet stannade på 109cm. Jag har alltså tappat mer än 25cm från magen (nu talar vi alltså om "bilringen", inte midjan där det är som smalast. Utan min babymage, hängmagen, löddret...) Och på bara nån dag har jag tappat flera centimeter i magen, kan ju förstås ha att göra med vilken tid på dygnet man mäter sig, men det skiter jag i :) Jag är glad ändå! :)



I helgen har jag läst olika bloggar om viktnedgång, en tjej hade skrivit om höftkvoten. Jag tror (inte helt säker nu, så den som vet kommentera gärna!) att det är procent förhållandet mellan rumpan-stussen-höften och midjan. Tydligen ska detta mått inte överstiga 0,8 hos kvinnor. Blev lite ledsen, för jag var ju tvungen att räkna min egen höftkvot. Resultatet (räknat med de mått jag skrev ut här för någon dag sedan) blev hela : 1,01. Man räknar alltså midjemåttet dividerat med höftmåttet. Fast undrar om jag fått det om bakfoten? I alla fall är det första gången jag hör termen "höftkvoten"... Också ett nytt sätt att ta reda på om man platsar i kategorin "Normal" eller inte...

HÖFTKVOTS MÅTTEN:

1.1.2009: 1,08 verkligen inte bra!
24.4.2010: 1,01 så det har ju minskat med 0,07, men det är ändå på tok för högt!
IDAG 26.4.2010: 0,99!!! Hihi!!! Jag är under 1!!! :) Fatta vilken lycka!


Jag utmanar er alla som läser, mät er egna höftkvot. Ni behöver inte berätta resultatet :)

Inga kommentarer: