tisdag 12 januari 2010

DAG 37(377)-ÄN FÅR VI GÅ MED STRUMPOR OCH SKOR!

Ni som är föräldrar känner kanske till fenomenet att man som förälder aldrig skall planera någonting. Eller snarare att varje gång man försöker planera någonting så skiter det på sig. Så även idag.
Jag skulle ta en välbehövd simtur, ägna hela veckan åt mej själv (jävligt egoistisk, jag vet), men jag hade planerat att motionera, städa och bara ta det lugnt och försöka lappa ihop mej själv. Planeringen var det inget fel på, men jag hade inte räknat med att ha en sjuk 2-åring hemma idag. Och resten av veckan.
Tur att jag inte är så fäst vid mina planer, jag kan ändra dem efter behov. Men jag hade verkligen behövt "ledigheten".


Började morgonen med en långpromenad med Nemi å Emil. Det var härligt väder, solsken (men inte så starkt att mitt sjuka öga led), klart, varmt och bara sååå härligt :) Och vackert med snö överallt. Där tog det härliga slut. Jag hade på tok för mycket kläder på mej eftersom det varit kallt senast jag varit ute. Nemi drog som en slädhund med en raket i baken. Sicksack sicksack fram å tillbaka, under vagnen, över vagnen, förbi vagnen, i diket, upp från diket, ut på vägen, upp i trädet, runt mej osv. Jag antar att ni fattar?
Det var så härligt att promenera, MEN allt det där sicksackande och upp och nerande? Undrar vems hormoner som behöver en reality check egentligen, mina eller Nemis?


Vi gick som i en åtta, vi började vid oss (daaah) traskade över snöhögar, genom snövallar och sicksackade på gårdar tills vi kom till en brant nerförsbacke, därifrån in i skogen, längs stranden, tog vänster över en lugn bilväg, längs en livligare bilväg, kom till samma skog som innan stranden, därifrån tog vi vänster och gick sista delen av Helvetesbacken-rundan (med Helvetesbacken såklart! ) :) Vi gick fortare och fortare och helt plötsligt märkte jag att vi joggade :) HÄRLIGT med BRA kondition! Var helt svettig när jag kom hem. Och min vänstra arm, min nacke och min korsrygg liknar Arnold Schwarzenegger. Muskler baby, yeah! :) Hahha. Fick hålla emot med hela kroppen när min lilla lurvboll på 36 kilo satte av i glädjeskutt runt hela Esbo :D


Emil och jag lagade lucnh tillsammans. Eller jag lagade maten och Emil kramade om mina ben och sa "mammmmmaaaaaa" :) Iiih *mammahjärtat smälter* :)
Skulle göra mörktris till hönan, men dilemma nummer 313 för dagen: jag vill äta nyttigt, men Emil rev mej i byxbenen och ropade att han var hungrig. Mörktris tar åtminstone 35 minuter att koka och basmatiriset tar bara 10 minuter. Vad gör man? Väntar nästan en timme på nyttig mat eller uppfyller sin enda sons högsta önskan, att få magen mätt? Jag är en blötis. Jag kunde inte stå emot två sorgsna blåa ögon. Det blev basmatiris :)
Till efterrätt gjorde vi kvarg, med kvarg, blåbär och lite socker. NAM!


Efter maten satt vi och slappade en stund sen satte vi oss i Emils rum på luftmadrassen och kollade film. Jag somnade efter halva filmen. P I N S A M T ! Hade porten till Emils rum låst (TACK OCH LOV!) så Emil har inte sluppit runt i lägenheten ensam, men ändå! Jag sov i kanske 30 minuter, vaknade nu som då av att nån hoppade på mej, bad mej hämta snuttefiltar, satte sig på mej, rev täcket av mej eller av att det hördes konstiga ljud. Men jag har inga minnesbilder av själva sovandet, så jag måste ha sovit?
Emil hade lagt igång sin dator (A:s gamla bordsdator) och satt och surfade på nätet (dvs. han bankar in random tangenter och ibland lyckas han komma in på Youtube och lägga igång nån film vi tittat på tidigare). När jag vaknade och klev upp klappade Emil på madrassen och sa "Mamma natt natt" flera gånger, han tyckte jag bra kunde fortsätta sova :) Åh Gulleplutten :)


Vi skulle ta bilen till Sello (ett lite större shoppingcenter här i Esbo), men någon (tomten?) har slarvat bort bilnyckeln :( Så vi tog bussen :) Emil somnade i bussen och sov medan jag kollade på kläder i Gina Tricot :) Fick ju presentkort dit så jag passade på att köpa lite basplagg jag behöver. Eller inbillar mej att jag behöver.
DETTA KÖPTE JAG IDAG (med presentkort plus några euro till):
1. En mössa från H&M
2. En Mickey Mouse-tröja från H&M
3. En tunn, randig, stickad tröja med 3/4 ärm från H&M
4. 2 par handskar från H&M åt A och min kompis Mimmi.
5. En vit bastopp från Gina Tricot
6. En turkos bastopp från Gina Tricot
7. En blå stickad tröja från Gina tricot
8. En svartklänning från Gina Tricot
9. En röd/svart randig långärmad tröja från Gina Tricot
10. En grön stickad tröja från Gina Tricot
11. En blå skjort/klänning/tunika från Gina Tricot
12. Ett par svart högklackade skor från Din Sko (helt ljuuuvliga!!!)
13. Ett par bruna skor från Din Sko (som jag ska ge åt mamma, om hon inte vill ha dem så tar jag dem :) ) Bra med mammor som har nästan samma skostorlek. Mamma har kortare men bredare fötter än vad jag har. Jag har storlek 38, men kan använda 37:or om skon är bred. Roligt att min enda smala kroppsdel är en som inte syns annat än på simstranden, fötterna. Tack till den som skapade mej. Smal mage? nej. Smala ben? Nehe. Smala fötter? Javisst.


Nu sitter vi i soffan och hoppas att Emil skall lära sig att det gör ont om man slår huvudet i betongväggen. Tredje gången gillt nu, men budskapet har inte gått fram. Ja, ja, näst jul får vi be Tomten om lite själbevarelsedrift...


GONATT!

Inga kommentarer: