tisdag 31 augusti 2010

BELÖNINGAR

Under en viktnedgång, oberoende av om det är 5 eller 50 (eller mer) kilon man ska gå ner, så ska man komma ihåg att belöna sig själv.
En del kan tycka att om man låtit sig själv förfalla och bli så fet så ska man väl inte belönas för att man blir "normal". Där är jag kraftigt emot, jag tror inte att majoriteten av alla överviktiga VÄLJER att vara feta, klumpiga och ha problem med hälsan etc. På samma sätt som anorexi patienter belönas när de lär sig äta, ska också överviktiga belönas när de lär sig äta rätt.


Det som så många viktresande gör "fel" är att belöna sig själv med mat/godis. Absolut tycker jag att man ska få gotta sig (läs gamla inlägg) och att det är tillåtet med "finare" middagar ibland. Men jag gillar inte riktigt tanken på att man ska gå ner i vikt och sedan belönas med frosseri. En liten chokladkaka=okej, men ja, ni fattar :) Dessutom så hålls ju inte mat kvar, alltså om man belönar sig själv med ex. choklad, så finns chokladen inte där varje dag som en liten påminnelse om hur långt man kommit och hur duktig man varit :) Men om man ex belönar sig själv med en ny film, klädesplagg, smycke... så kan man se det varje dag och på så sätt påminnas om hur duktig man har varit och motivera sig själv att orka fortsätta :)


Jag har lagt upp en lång lista på grejer som jag vill ha/vill göra. För varje minskat 3kg så belönas jag med någon sak som står på listan. De allra dyraste och finaste grejerna finns långt ner på listan och får alltså inte skaffas förrän jag ligger på den vikten.
T.ex vid minus 3 kilo (111,3kg) fick jag 1 platta till mitt Nomination smycke. Vid minus 15kg (99,3kg) fick jag en väska från Guess osv.
Listan hjälper förutom att motivera mej framåt (vem vill väl inte ha en renovering hemma, större TV, resor osv) också att se hur långt jag redan HAR kommit på min viktresa.


När jag skrev listan i januari 2009 hade jag aldrig kunnat tro att jag faktiskt en dag skulle få kryssa över "minus 20kg" och därmed få lov att införskaffa en liten rosa mini laptop som går att ha med i skolan :)


Fundera själva på saker som ni verkligen skulle vilja ha, men som ni inte vill skaffa bara för att. Jag har ju ganska mycket att gå ner, men också ganska täta målgodisbitar, man behöver inte belöna sig för varje kilo man går ner, det går riktigt bra att belöna sig vart femte eller vart tionde kilo och istället skaffa någonting dyrare.
Även om ni aldrig kommer att skaffa sakerna som står på listan, så skriv listan ändå. Vem vet, kanske ni inte skaffar resor och smycken just idag, men kanske ni en gång i livet får vara där i Italien iklädd i era finaste juveler, körandes en Ferrari, känna er som filmstjärnor och minnas hur motiverande er lista var ;)

Inga kommentarer: