lördag 10 juli 2010

DAG 6

SOLSKEN OCH BEACH!!!

Idag har varit en underbar dag. Den började lite knaggligt, men avslutades på topp :D Emil är i trotsåldern och allting är "NÄ!" följt av sura miner. Inte så kul.
Efter en misslyckad lunch (blir helt galen när Emil ska klafsa i min mat) så åkte vi (Emil, Nemi å jag) iväg till mina föräldrar. Jag H A T A R (!!!) att köra genom stan (Helsingfors centrum). Absolut ingen logik på gatorna, bilar står parkerade längs smala smala smala gator så man nuddar speglar hur man än vrider och vänder på ratten. Nej, tacka vet jag "landsbygden" :D

Mitt hemhem (barndomshem) är beläget på en stor ö lite utanför Helsingfors centrum, liksom väldigt nära skärgården fågelvägen :) )Körde upp till lokal affären och mamma tog bilen och Nemi och körde hem. Emil å jag klev ur och träffade min fina fina kompis Eveliina och hennes pojke E.
Emil var ju såklart på surt humör (nyvaken och arg som en geting med PMS) och morrade bara åt sin mormor och åt Eveliina. Vi gick och handlade lite glass och annat gott. Emil skulle förstås inte ha någon glass, men när jag erbjöd mej att äta upp den så blev det fart på pojken :D Haha.
Under koncentrerat glassätande promenerade vi till mina föräldrar.
Deras hund och Nemi var ju såklart överlyckliga och övervilda när vi kom fram :D Jag älskar verkligen hundar, men ibland önskar jag att dom där två fjantarna (hundarna) sku förstå att man KAN vara gullig även om man beter sig någorlunda propert. Nemi väger ju runt 35kg och kan nästan se mej rakt i ögonen när on står på två tassar (jag är 162cm lång). Hon är inte elak, men lite oberäknelig och väldigt vild. Hon menar inget illa, men glömmer ofta bort att hon är stor och små barn mycket mycket mindre än hon :/
Ingen blev skadad dock av det varma, lurviga mottagandet :D

Eveliina, E, Emil, jag och mamma packade ihop en massa leksaker och förde dem ner till gräsmattan vid stranden. Jag vet, LYX med PRIVAT gräsmatta precis vid havet ;) Vi bredde ut en filt och satte oss att sola medans pojkarna lekte med en babypool, med bilar och med bollar och grässtrån :D Det var himmelriket för en stressad själ!
Vi satt i flera timmar och pratade, solade, åt liiite chips, lekte med pojkarna och funderade på livet :) Både Eveliina och jag brann ganska rejält på axlarna, pojkarna var så väl insmorda med sololja så dom klarade sig oskadda :D detvar så roligt att se Emil och E leka med varandra och prata med varandra. Båda två är tvåspråkiga och båda har lite svårt ännu med att prata fullständiga meningar, men dom hittade nånslags gemensam ton och hade sååå roligt! Ett tag tjattrade dom på sitt eget påhittade språk, gapskrattade och sprang tillsammans över gräsmattan och kollade på någonting, tjattrade igen, gapskrattade och började någon ny bollek! Helt fantastiskt!

Tror klockan var runt 19 när vi samlade ihop alla saker och traskade iväg upp till huset. Vi lekte en stund inne innan vi började packa ihop alla saker för hemfärd. Mamma lånade en extra bilbarnstol åt oss så jag kunde skjutsa hem Eveliina och E. Pojkarna babblade med varandra under hela bilfärden :D

Jag körde en sväng via mina förädrar och hämtade Nemi, hon var överlycklig över att få komma hem. Stackarn försökte ju sätta sig i bilen när jag fixade dit extra stolen, så att jag inte ens i misstag skulle glömma henne där :) Lilla gullet!

Emil var sjukt trött när vi kom hem, han somnade i bilen och var arg och sur när vi kom hem. Blev en sjukt sen middag, A hade tack och lov handlat lite ätbart från Hesburger. Emil åt en halv cheeseburgare och somande sedan i sin lilla fåtölj :) Jag satt uppe en stund och åt min mat och väntade på A som varit på två kompisars graduationparty. Partyt hade väl inte varit sådär jätte lyckat, värdinnan hade kastat sig lika omöjlig som en gravid kobra... VAr väldigt glad att jag tackade nej till den inbjudan och ja till en dag på beachen! :)


DAGENS MAT:
Frukost 9:30 Lite havregrynsgröt, blev för saltigt :( 1 skiva piimälimpa, 2 skivor rågbröd, 3 knackkorvar, stort glas mellanmjölk
Lunch 12:30 Sallad, getost, 5st köttbullar, vatten
Mellanmål 1 Magnum Classic glass, några chips bitar(???), 1 liiitet glas Coca Cola
Middag 21:30 Ceasar sallad och en dubbelburgare, vatten
Motion en kort promenad med hunden på morgonen och en kort promenad från affären till beachen

Inga kommentarer: