torsdag 22 juli 2010

LASTER, MOTIVATION OCH MÅLSÄTTNINGAR!

På bloggen FetmatillFitness kan man läsa ett väldigt motiverande inlägg, 10 ovanor att byta ut. Idén är att skriva ner ovanor man har angående vikt, träning, hälsa osv och under 10 veckor rehabilitera sig från sina ovanor. Jag började självklart fundera på mina egna ovanor, målsättningar och gjorde en lista (OBS! inga punkter är i någonslags ordning).


1. Vakna tidigare på morgonen- nu vaknar jag så sent så morgonmålet blir lidande.
2. Begränsa godis till en dag i veckan- till godis hör choklad, godis, läsk, glass, chips och bakelser.
3. Äta minst tre mål mat om dagen- p.g.a trötthet och sena dagar blir alla måltider flyttade framåt och middagen blir sen om den alls blir av.
4. Hålla mattiderna regelbundna- nu är dom katastrofala.
5. Följa vår matlista från förra året- vi handlar på impuls och matinköpen blir ofta improviserade och näringsfattiga...
6. Äta vid matbordet- nu äter vi alla när vi är hungriga och på var sitt håll i lägenheten.
7. Laga samma mat åt alla- i och med improvisationsmaten så blir det lite vad var och en vill ha/har möjlighet att ta.
8. Träna 6 dagar i veckan enligt schema- nu är jag lite av en periodare som tränar en månad huvudlöst mycket och en månad nästintill ingenting.
9. Ha mål med träningen- raka, ärliga, förståndiga mål, som jag strävar efter. Ingen Barbie-kropp med andra ord :D
10. Omge mej med rätt människor- om det då är communities på internet eller vänner på andra sidan jordklotet spelar mindre roll, men omge mej med människor som vill förstå och som accepterar hur jag är :)


För tillfället vaknar A och Emil klockan 5 och jag sover till 8, sedan ska Nemi ut och jag börjar diska och byka innan jag kommer på att morgonmål är bra. Ett tag vaknade vi alla klockan 4 på morgonen och tog en 1timmes powerwalk innan morgonmålet och avfärd till skolor, jobb och dagis.

Vi äter inte så farligt mycke godis, glass och chips, men med chokladen är det värre. Jag är en riktig chocoholic och "behöver" min dagliga dos. Har dock bytt ut min älskade Marabou mjölkchoklad mot en mörk, ekologisk choklad som heter Maya Gold och är supergod! :)
Vi är inte bra på att äta ofta. Någon av oss. Kanske just i och med att vi vaknar olika tider. Vi ska försöka börja lägga oss tidigare och sedan gå på morgonpromenad och efter det äta frukost alla tillsammans. Och mattiderna ska vi försöka förbättra, blir nästan mörkrädd när jag ser hur mina uppskrivna mattider ser ut på bloggen :oS Nej, det måste bli en ändring! Morgonmål 7 tiden, litet mellanmål (frukt eller grönsak), lunch 11 tiden, mellanmål, middag runt 17 och kanske lite joghurt eller frukt/grönsak på kvällen.
Tror att regelbundna mattider kommer att hjälpa oss att samla ihop alla kring matbordet :) Mycket matprat det blev nu, men maten är viktig :) Emil börjar bli på tok för gammal för barnmatsburkar (han äter inte det varje dag), men jag skäms varje gång vi andra slänger ihop någon kompott av rester i kylskåpet och Emil får en matburk för att nu få lite ordentlig näring.

Jag älskar att träna och mår allra bäst när jag tar ut mej själv minst varje dag :D Nej, men jag älskar att känna kroppen jobba och svetten rinna. Måste bli bättre på att följa ett träningsschema och inte sväva iväg på milslånga cykelturer/joggingturer och sedan hänga på gymmet till stängningsdags. Det kanske låter häftigt och som en stor bravur "tänk va den där bruden tränar liksom, 7 timmar om dagen liksom..." men det är bara korkat :D Jag börjar inse så småningom att jag ÄR DUKTIG också om jag tränar bara en timme i dagen och jobbar med en muskelgrupp åt gången!

Sista punkten var att omge mej med rätt sorts människor. Känns faktiskt som att jag redan hittat en handfull vettiga typer ute i bloggosfären. Folk som har klara mål med mat, vikt och träning, folk som förstår vad äkta träningsglädje är. Dom jag nu känner IRL är sådana som inte ens kan stava till "träning", än mindre vet hur man sätter ena foten framför den andra ute i spåret. Svettas gör man i bastun på spahotellet och inte på något gym i en förort :D

Känns bra att skriva av sig lite. Det kliar i kroppen att få vakna tidigt imorgon och sätta en del punkter i verket, bara för att se om det går eller inte :) Jag utmanar er som läser att rannsaka er själva, vad är era 10 svagheter och vad ska ni göra för att förbättra dem? (Frivilligt att skriva ner dem i kommentarsfältet, räcker om ni bara funderar på er själva och kanske skriver ner någonstans i bakhuvudet och har dem i åtanke när ni handlar eller gör mat eller funderar på om ni ska orka iväg på träningen...)

Inga kommentarer: