lördag 24 juli 2010

DUKTIGHET ÄR INTE MÄNGDEN TRÄNING!

DUKTIGHETEN SITTER I HJÄRTAT OCH HJÄRNAN!

Alltså, åt helvete med avundsjuka idioter som orkar hacka ner på träning, matintag, klädstorlekar eller vad det nu kan vara.

1. En nybörjare som går på gym/gympa/promenad/joggingtur har inte lika bra kondition som en som tränat länge och orkar därför inte ta lika stora tyngder, göra lika många reps eller springa lika långt eller hårt.

2. En person med ett väldigt högt BMI kommer inte att se anorektisk ut även om han/hon går ner 20kg, till skillnad från en med normalt BMI som går ner 20kg. Men det betyder inte att den tjockas viktminskning är "ingenting och att den tjocka borde fortsätta vara hård med mat och träning..." 20 kg minus är massor, oberoende av om man är tjock eller smal! 20kg minus i vikt är många procent mindre risk för olika sjukdomar, 20kg mindre tryck på leder, skelett och muskler och 20kg mindre fett i kroppen! Det är en stor bedrift att bli av med 20kg.

3. För en tjock person kan faktiskt ett par jeans i storlek 44 vara lika häftigt och glädjande som en normalviktig som plötsligt kan ha storlek 34 istället för 36 eller 38. Vi har alla kurvorna på olika ställen, kläder sitter olika.

Vi är alla olika och unika. Bara för att jag, trots min övervikt kan springa långt, betyder det inte att vem som helst kan det. Men bara för att någon annan som är överviktig kan lyfta massor i bänkpress betyder det inte att jag kan göra det! Jag är faktiskt kass på vikter :)

Det finns dom som är skitsnygga som överviktiga, jag hör inte till dem, men det betyder inte att jag inte får använda snygga kläder eller smink om jag så känner för det. Jag är kanske dum för att jag är korkad med lågt IQ, men mitt fläsk gör mej varken korkad eller till en sämre människa (en "vänlig" tant i väntrummet kommenterade åt sin man att jag var en dålig mamma p.g.a min vikt... Dålig mamma för att jag sitter å bloggar och inte umgås med min son, absolut. Men dålig mamma för att jag är rund å go? NEJ!)

Jag blir så jäkla irriterad och trött på personer som tror att jag inte tränar bara för att det inte syns på mej utanpå, liksom den här jäkla mentaliteten: "du måste vara smal för att vara vältränad". Har träffat läkare och hälsovårdare som tittat undrande på mina blodprover och på mej och frågat hur jag kan ha så bra värden fast jag är sååå feeet. Jaaa... tänk vad lite träning kan göra! :D Man kan vara vältränad inuti även om det inte verkar så utanpå!

Min man är normalviktig och jag sprang längre än han i veckan. Men han tog i mycket hårdare än vad jag gjorde, sprang så tusan med ett högt tempo. Han springer snabbt, jag springer länge men långsamt.

Våra kroppar är anpassade efter olika saker oberoende av vår vikt. En del springer långt och länge, andra är snabba, en del är starka och andra är rörliga och viga. Hur duktig man är har ingenting att göra med vilken klädstorlek man har, eller hur hårt man springer eller hur långt man springer, utan hur mycket man utmanar sig själv!
* Om jag så bara lyfter 1kg på gymmet, men gör det med hela min själ och det där ena kilot är det absolut mesta jag kan prestera när jag tar i ordentligt, då är jag precis lika duktig som muskelhunken som lyfter 100kg med sitt lillfinger.
* Om jag plötsligt kan ha storlek 42 i byxor efter att ha haft storlek 46 i modell strech, så är jag minst lika duktig som min supersmala kompis som gick från storlek 38 till 36.
* Om jag vill ha choklad, eller pizza eller hamburgare, eller vin eller läsk, så har jag precis lika stor rätt till det som vem som helst!
* Om jag väljer att äta nyttigt, med sallad och höna och grönsaker och avstår från efterrätter eller snacks, så kanske jag gör det för att jag inte gillar fet mat eller snacks. Bara för att jag är tjock betyder det inte att jag inte gillar lätt mat. Bara för att jag är tjock så betyder det inte att jag tvingar mej själv eller blir tvingad av nån annan att äta salladsblad. Jag älskar sallad. Synd nog så älskar jag choklad också ;)

* Ni ska få en uppgift: se er i spegeln och skriv ner minst 10 saker som ni är bra på, som ni är värda att få och som ni gillar med hur ni är just nu. Kan vara typ: ni har fint hår, är bra på att laga god, hälsosam mat, gillar att ni tagit itu med träning, är duktiga på att jogga osv... Varje gång ni känner er mindre värda för att nån kommenterat utseende, eller att er träningsprestation varit otillräcklig, eller att ni har sååå stora kläder, så tar ni fram listan och konstaterar att ja, så kanske 2km joggning inte är långt, men det är fan så jäkla mycket bättre än ingenting alls! Och det är 2km närmare ert mål! :)
Låt inte anabola muskelberg eller spagettibrudar förstöra er träningsglädje. Låt inte kassatjejen på Donken hindra er från att njuta av onyttigheter ibland. Låt inte surpuppiga vänner och släktingar förstöra er nyttiga måltid på släktträffen. Kom ihåg att den enda som verkligen kan förstöra er träning och viktnedgång är ni själva! :) Så, ut och träna med er allihop :)

Inga kommentarer: